2016. június 8., szerda

Eperbefőzésre fel! Sokat egy csapásra! 10500 Ft / 15 kg

Évente egyszer tudom magam rávenni az eperbefőzésre, mert otthon annyi terem, amennyi a mindennapos fogyasztásunkat fedezi. Igazából egy teljes napot rá kell szánni a hadműveletre, mert csak friss gyümölcsből érdemes dolgozni, vagyis

1) le kell szedni (kb. 2 óra 2 embernek),
2) le kell csumázni (másfél óra nagy gyakorlattal),
3) fel kell dolgozni (időigényes, mert a szörp habzik, a lekvár köpköd),
4) takarítás.

15 kg eperből készülmlüveg
100 %-os gyümölcstartalmú cukormentes szörp75010
"gazdaságos" szörp7502
lekvár5808

Az anyagköltségek pedig a következőképp alakulnak:

eper befőzés10572,0Ft/adag
Hozzávalókmennyiségár/kgárbeszerzési hely
eper15, 5 kg7100eperföld
Dia Wellness negyedannyi ugyanannyi édesítő800 gr3640291210 üveg 750 ml 100%-os szörphöz
cukor1,5 kg2403602 üveg 750 ml "gazdaságos" szörphöz és
8 üveg lekvárhoz
Haas eperlekvár2 db200Lidl, tavaly szezonvégi akciós
citromsav1 teáskanál
Na-benzoát1-1 késhegynyi fazekankénta 15 kg eperhez
gyümölcsprés
adag110572

A sorrend a következő:

1. lépés
Csumázás, tisztítás gumikesztyűben, különben kimarja a bőröm. Az epret a salátacentrifuga kosarában mosom, külön edényben gyűjtöm.
Közben a korábban már tisztán eltett üvegeket a mosogatógépben még egyszer elmosogatom. 

2. lépés
Az összes gyümölcsöt géppel lepréselem.

3. lépés 
A gyümölcspépet összegyűjtöm. Idén cukorral rétegeztem, mert nekem tavalyról maradt pár üveg cukormentes lekvár, ezt a családnak készítettem. Természetesen DW édesítővel is szórható közben, sőt azt ajánlom diétához.

4. lépés
A léből 100%-os szörp készül. Felteszem főni, erre egy 4 l-es ikeás fazekat használok. 
Citromsavat és DW édesítőt teszek hozzá (mennyiségek fent), Na-benzoátból egy késhegynyi elég. 
Habzik!! Kifuthat! Ne tedd tele az edényt.
A habot lemerem, félreteszem. Sok habra számíts!
Három fazékkal lett a 15 kg gyümölcsből.
Dunsztoltam. Külön bejegyzésben pontról pontra megtalálod.

5. lépés 
A habot félreteszem, a leve összegyűlik az edény alján, a megmaradó habból később isteni desszert készült, recept tegnap.

Itt lehet megállni, ha elfogyott az időd, minden mehet a hűtőbe, illetve a paplan alá.

6. lépés
A gyümölcspép alól és a habból kifolyó lépből gazdaságos eperszörpöt készítettem cukorral. 
Ide kell egy botmixer is. Adtam hozzá tisztított vizet (különben vízkövesedik), citromsavat, Na-benzoátot, felforraltam, habot leszedtem róla, dunsztoltam. 2 üveg lett. Ez kicsit sötétebb színű és kerül bele pár mag. Ízre isteni, diétához csak akkor ajánlom, ha édesítővel szórtad meg

7. lépés
A gyümölcspépből lekvárt készítettem. 
A közben elmosogatott ikeás lábasban két körben készült el. A habot ide is keverheted, mert az eperlekvár nem habzik, ellenben köpköd, folyamatosan keverni kell!!!
Közben hozzáadtam lábasonként egy Haas zselésítőt, de mivel az másfél kg gyümölcshöz készül, még került hozzá citromsav és Na-benzoát. Több zselésítőre nincs szükség a kipréselt lé miatt.
Dunsztoltam és kész is!

Címkézem évszám és cukor tekintetében: C vagy DW.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése