2016. április 15., péntek

Gombamártás üvegekbe zárva

Ha tetszik az oldal, kövess minket facebookon is: olcsó és egészséges!

Áprilisig tartott az augusztusban eltett sok-sok üveg padlizsános-gombás mártás, így kellett egy kis utánpótlás. Ennél nagyobb tételben szoktam nekiállni, de nem volt több gombám, az alig 2 kiló gombából így két 0,5 és két 0,33 literes üveggel született, mert a végén a dunsztolás miatt vizet is kellett adnom hozzá.

Az eltevés főbb kellékeit ebben a posztban gyűjtöttem össze.
Itt pedig a dunsztolás részletes leírását találod.

gomba alapmártás1600Ft/adag
Hozzávalókmennyiségár/kgárbeszerzési hely
kókuszzsír4 evőkanál1000120Internetpatika
gombafejek2 kg6601320piac
lilahagyma0,5 kg300150piac
só, víz, (Na-benzoát)10
friss turbolya1 csokorDIY
adag11600
1) Mindent fertőtlenítettem a konyhában, akkor is, ha természetesen tiszta volt: a mosogatót, az asztallapot, a műanyag vágódeszkát, a kést, a serpenyőt, a lábast. (Ha kóstolsz közben, akkor a kiskanalakat is, mert nem eszünk bele a mártásba!!!)

2) Előkészítettem az üvegeket. Átmostam kézzel, majd a mosogatógépbe tettem. Amíg dolgoztam a szósszal, addig átmosta őket, és itt különösen jól jön, hogy forrón szeded ki őket.
Ha nincs géped, akkor lábasban tedd fel a tűzhelyre a kupakokkal együtt citromsavas vízben, utóbbi a vízkőfoltok ellen van.

3) 0,25 kg lilahagymát kókuszzsíron megpirítottam wokban, majd mindig annyi megmosott, felszelt gombát adtam hozzá, hogy ne álljon a kieresztett levében, hanem sisteregve süljön-piruljon. Ezt a hagymamennyiséget 1 kg gomba kísérte. Ha megvolt, átöntöttem a lábasba.

4) Botmixerrel krémesítettem, de ügyeltem rá, hogy bőven maradjanak benne gombadarabok. 
Fontos, hogy csak akkor válik melegen dunsztolhatóvá, ha folyós annyira, hogy ne maradjanak a krémben légbuborékok, ha fejtetőre fordítod!
Ehhez az állag eléréséhez még fél liter vizet kellett hozzáöntenem. Használj tisztított vizet, mert máskülönben vízköves lesz a mártás üvege belülről.
Mivel csak 4 üveg lett, így nem tettem bele Na-benzoátot, egyedül dunsztolással tartósítottam. Ha nagyobb tételben dolgozol, ami nem fogy el 1-2 hónapon belül, használj minimális tartósítószert, főleg, ha kezdő vagy az eltevésben!

5) Üvegekbe mértem, öt percig fejtetőn állítva hagytam, majd visszafordítva becsomagoltam paplanba, hogy lassabban hűljön ki.

Ezt a mártást joghurttal / tejföllel / cocomasszal még higítom majd felhasználás előtt.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése