2016. július 2., szombat

Növényi tejek készítése, gépek

Régóta vágytam arra, hogy elkezdhessek kísérletezni a növényi tejekkel, de a turmixos módszer nem hozta a kívánt eredményt. Hamar fel is adtam, és szétnéztem a magyar kínálatban, milyen gépet lenne érdemes beszerezni hozzá, amivel valóban jó "tejet" lehet összehozni.
Fantasztikus gépeket árulnak, mind jóval 40-50 ezer Ft felett, amit őszintén szólva a körülötte kialakult hipe-nak inkább tulajdonítok, mint a valódi értékének...

Gondoltam, ez nem épp bravúros megoldás, így szétnéztem külföldön is.
Ebayen a legdrágábbak, innen postaköltséggel együtt kb. 30-32 ezerért már megbízható márkákat is (Joyoung) lehet kapni. Az aliexpress kínálata kedvezőbb, a kisebb gépek 20-21 ezer Ft-ba kerülnek, a normál méretűek 25-26 ezer Ft-ba. Az ebay mellett számomra a nagyobb vevővédelem érvel.

Az itthon kapható gépek bámulatosan hasonlítanak ezekre, kívülről-belülről...
A kérdés csak az, megéri-e a nehézkes garancia érvényesítés azt a 30 ezer Ft árkülönbözetet. Ha belekalkuláljuk, hogy később elromlik, még akkor is bőven javítható ennyi pénzből szerintem.

A másik alternatíva a leveskészítő gép volt, a teljes ára 32900 Ft. Most is akciós, én is akcióban vettem az emagon alig 23 ezer Ft-ért. LINK ITT.



Rövidtávú tapasztalatok

Remekül működik! Krémes, jó állagú tejet lehet vele készíteni.
A krémleves funkció főz és aprít, a sima aprító pedig azokhoz a tejekhez ideális, amit nem szabad előtte megfőzni (pl. rizs). Van darabos leves funkciója is, egyszer próbáltam, nagyon finom szaftja lett az ételnek tőle. Viszont az alja kicsit odakozmált, a sikálástól pedig bemattult, de azóta is abszolút használható. Szóval ha tejkészítésre szánjátok, ne kompótozzatok és darabos levesezzetek vele, azt ajánlom. Öntisztító funkció is jár hozzá, ami mese habbal, mert a sikálásra előkészíti, de lesz még vele munka.

Hosszútávú tapasztalatok

Az első leveskészítőm két év másfél hónapig bírta. Akadozott az áramellátás, mozgatni kellett a vezetéket, hogy elinduljon, majd egyszer csak végleg megadta magát. Mivel két éves garancia járt hozzá, megjavíttattam, összesen 11000 Ft-ért (3000 Ft-ért nézték meg, mi baja, a többi az alkatrész- és munkadíj). Ezután 10 hónapig bírta már csak. A szervízt környezetvédelmi okokból nem bántam meg. Ha figyelünk a bolygónkra, nem dobunk ki mindent azonnal, hanem helyrehozzuk, amit lehet.

Az új készülékem is ugyanez, csak emag helyett az Auchanből vettem, házhoz szállítással, 21991 Ft-ért. Majdnem ugyanolyan - mert érdekes módon 50 grammal kevesebbet nyom, és már az első használat után látszott a fém belső alján az elszíneződés. Szóval a minősége valószínű mégsem ugyanaz a felhasznált anyagok megváltoztatása miatt. De árban így is verhetetlen, ha a javítással együtt nézem, akkor is nagyon megérte, főleg arra való tekintettel, hogy 3 naponta főzök egy liter növényi tejet és nyáron a gyümölcsleveket is ezzel készítem.


Ami kell emellé: egy tölcsér és egy méretben hozzá passzoló szűrő, lehetőleg minél nagyobbak legyenek. Mutatom, mit vegyetek, mert bevásároltam vagy ötfélét, most már fém szűrőt ahsználok a műanyag helyett, mert jobban meg lehet rajta nyomogatni a szárazanyagot.



A hátramaradt kását fel lehet használni kásákhoz, pamutszütyőben ki lehet szárítani későbbi felhasználásra. Készítettem már belőle kekszet, vagy cukormentes lekvárral összekeverve jó a reggeli joghurt kiváltására.

Ezentúl hozom a jobbnál jobb növényi tej recepteket. Amiket a neten találni, néha nem válnak be... Fel is tettem magamban a kérdést, hogy ezt most tényleg elkészítette előtte a cikk írója??
A végeredmény azonban minden várakozásomat felülmúlja, ami az ízt és a krémességet illeti. Köze nincs a géppel készített növényi tejnek ahhoz, amit a turmixszal ügyeskedtem.

A gépbe a száraz hozzávalók mellett 1,1 liter vizet töltök, ebből 8-9 deci tej lesz. Minél több alapanyagból készül, annál több vizet szív fel és annál kevesebb tej marad ugyebár, úgyhogy idő volt kikísérletezni, mennyi még az "épp elég" hozzávaló.

Miután elkészült a tej, még szűrés előtt egy kiskanál napraforgólecitinnel összekeverem blend programmal. Ez egy emulgeálószer, a hatására a zsír és a víz elegyedni képes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése