2016. február 8., hétfő

Ételízesítő

Kedveld facebook oldalunkat! olcsó és egészséges

Akkor is, ha soha semmit nem főztök be a nyáron, ezt az egyet készítsétek el, nem fogjátok megbánni. Finom és évekre be lehet tárazni belőle, nem romlik meg, nem veszít a zamatából.
Az utolsó adagot elajándékoztam barátoknak, és isteni jó volt hallani a pozitív visszajelzéseket, szóval nemcsak az én ízfokozóktól már régen elszokott ízlésemnek felel meg.

Soha nem veszek bolti ételízesítőt, hanem magam rakom össze évente-kétévente, ahogy éppen elfogy.
A bolti "vegeta", tudjátok, ízfokozókkal és sóval van tele, ha megnézitek az összetevőket, meg fogtok lepődni! Az ízfokozókat zártam ki szerintem legelőször az étrendemből, mert az ételek ízét szeretném élvezni, nem a Na-glutamátét.

Van, aki a házi ételízesítőhöz nyersen darálja le a zöldségeket és úgy keveri össze sóval, én aszalom, darálom és úgy keverem össze, kevesebb sóval. Helytakarékosabb megoldásnak tartom és igazából fényvédett helyen évekig eláll.

Mivel aszalóban készül, így nem kell egyszerre mindent beszerezni hozzá, az is jó, ha apránként vesszük meg a hozzávalókat, attól függően, mikor mi szép és friss a piacon.

Ki kell tapasztalni, mit mennyire érdemes felvágni, mert hihetetlenül összezsugorodik az aszalógépben. Paradicsomot pl. negyedelek-hatodolok, a répát, gyökeret zöldségpucolóval szelem fel hozzá vagy karikázom, ha lustább vagyok, a paprikát nagyobb kockákra vágom.
Aszalás után közvetlenül megy egy jól zárható, nagy dunsztosüvegbe (4 literes), abban gyűjtögetem össze a hozzávalókat, aztán ha minden összejött hozzá, ledarálom. Nem kell hozzá sót adni, én azonban szoktam, nemcsak az eltarthatósága miatt, hanem azért is, mert a só is átveszi az illatokat-ízeket.

A Bosch aprítóval kezdem a darálást, mert annak jól bírja a motorja, de amikor már bizonyos méretű darabokra szedte, a magőrlős kávédarálóval folytatom a munkát, hiszen az ételekben az asztalt zöldség megszívja magát, így minél porosabb állagúra érdemes aprítani.




Az arányok és összetevők kb. a következők:
- sárgarépa (2 kg)
- fehérrépa (1 kg)
- paszternák (0,5 kg)
- karalábé (2 db)
- zeller zöldje, szára és feje (3 db)
- vöröshagyma (1 kg)
- lilahagyma (0,5 kg)
- paradicsom (2 kg)
- paprika (2 kg)
- padlizsán (2 db)
- karfiol (0,5 db)
- petrezselyem (2 aszalótálcányi)
- lestyán (ha van)

1 megjegyzés: